Formy kreatinu

Formy kreatinu

Kulturistika a posilování

Formy kreatinu

Trh je dnes přímo nasycený různými  formami kreatinu. Je poměrně složité se v nich orientovat a vybrat pro sebe ten nejvhodnější.  Nejdříve si popíšeme několik nejčastěji se vyskytujících forem kreatinu.

Nejběžnější, nejvíce testovaný a prozkoumaný je klasický kreatin monohydrát. K jeho výhodám patří hlavně cenová dostupnost a ověřená účinnost.  Nejlepší je kupovat kreatin monohydrát v co nejčistší formě, což zabezpečí patentované označeni Creapure (to garantuje čistotu až 99,8%  s minimem přídatných plnidel). Je pravda, že kreatin není dobře rozpustný ve vodě kvůli velkému povrchu, a proto se dostal na trh také mikronizovaný kreatin, který řeší tento problém. Taktéž se snaží eliminovat trávicí těžkosti. Samozřejmě i při nejčistší formě se nedá zaručit, že každý bude reagovat na kreatin stejně dobře.  Při snaze odstranit některé vedlejší účinky během užívaní, vznikaly jiné další formy.

Jedna z nich je CEE, tedy kreatin-ethyl-ester. Dodnes žádná studie nepotvrdila větší vstřebatelnost a účinnost CEE. Pointa lepšího účinku kreatinu spočívá v tom, že esterifikace kreatinu zabraňuje předčasné degradaci na nefunkční kreatinin. K této přeměně dojde tak  ještě před vstřebáním do svalu. Nejvíc nevyhovující je uvolňovaní etanolu nebo methanolu, což představuje pro tělo obrovskou zátěž.

Další forma je KreAlkalyn. Tento produkt měl zase eliminovat předčasný rozklad kreatinu v žaludku a to tak, že zvýší pH v žaludku. Alkalické prostředí je totiž pro labilní sloučeninu, jako je kreatin vhodnější, než běžně se vyskytující kyselé pH. Tahle radikální změna, ale není rozhodně fyziologická a může přispívat ke vzniku žaludečních onemocnění. Někteří výrobci dosahovali tohoto efektu přidáním hydrogenuhličitanu sodného. Co je ale důležité, že žádná studie nepotvrdila vetší účinnost oproti klasickému monohydrátu.

Dál tu máme kreatin ve spojení s malátem, pyruvátem, citrátem, HCl … všechny tyhle kombinace by měly zlepšit absorpci a účinek. Bohužel nic z toho nebylo zatím studiemi prokázáno, což ale nevylučuje možné zlepšení účinku. Každopádně pro ty, kteří ale chtějí „jít na jistotu“, je zatím první volbou, co nejčistší forma kreatinu monohydrátu. Tahle volba za běžných okolností nikdy nezklame.  K ostatním formám se uchyluje, až při vyskytujících se těžkostí spojených s užitím monohydrátu (nadýmaní, přílišné zadržování vody, slabší účinek …). Taktéž je lepší sáhnout po práškové formě nebo kapslích, než-li po  tekuté formě kreatinu, protože tekuté prostředí rozkládá kreatin ještě před tím jak se dostane do těla.   

Jak je vidět, forem kreatinu je mnoho. V tomto případě ale platí, že méně je někdy více.  Creapure (nejčistší kreatin monohydrát) se osvědčil nejlíp, nejen kvůli jeho biologické dostupnosti, ale i díky nejmenší zátěži pro tělo při jeho rozkládaní. Samozřejmě někomu bude více vyhovovat jiný typ kreatinu, přece jen každý máme jinak uzpůsobený trávicí trakt a jedna věc nemůže zabírat všem. Proto jsou tu ještě kreatinové mixy, které obsahují více forem kreatinu, což rozhodně pokryje potřeby každého.